השקעה בקרנות נאמנות – עדיין משתלם או מוצר מיושן?

עידו שיטרית5 דקות קריאה
שתף:

אנחנו בוחרים בהרכב תיק ההשקעות ופרופורציות הכלים הפיננסיים בו לפי נטייה אישית, שהיא אולי גם קצת אינטואיטיבית – אבל הרבה מושכלת, ב"מתכון" המושלם עבורנו, בין סיכון לתשואה. לעיתים התשואה היא לא ברורה או לא מובטחת, לעיתים  גם הסיכון הוא רק עניין תיאורטי המסמל שאנחנו עשויים להפסיד – אבל יוצא שאנחנו מרוויחים. כל משקיע מגיע לשוק ההשקעות עם העדפות משלו ויכולת אישית להתמודד עם סיכונים על מנת להגדיל את הפוטנציאל לתשואות. ועם כל זאת, אנחנו רואים גם הרבה מגמות של השוק, המבטאות שינויים בהעדפות של כלל המשקיעים בממוצע. כך קורה בשנים האחרונות עם הבחירה להשקיע בקרנות נאמנות, אשר ניראה כי המשיכה של המשקיע הישראלי אליהן פחתה מאז 2015. נשאלת השאלה – האם קרנות נאמנות הן עדיין כלי יעיל להשקעה? מהם היתרונות של השקעה בקרנות נאמנות וגם – מדוע ניראה שהמשקיעים הישראלים משקיעים פחות בקרנות הנאמנות ביחס לשנים קודמות?

 

קרנות נאמנות – מה זה בכלל?

קרנות נאמנות הן מכשיר השקעה המאפשר ניהול דינאמי, אקטיבי, של ההשקעה, תוך שמירה על נזילות הכסף בו. בניגוד לתעודות סל (מכשיר פיננסי נוסף שהוא אהוד על המשקיעים בישראל), קרנות נאמנות הן סלי השקעה מנוהלים, אשר מנהל הקרן בוחן – וגם מבצע שינויים – בתמהיל ההשקעות בהן על פי תשקיף הקרן, מדיניות ההשקעה ובחירותיו המקצועיות.

 

במילים אחרות, קרן נאמנות הינה קרן אליה מזרימים משקיעים את כספיהם להשקעה, והיא מנוהלת בידי איש מקצוע בתחום. על פי מדיניות הקרן (הכוללת, למשל, התייחסות לאחוז ההשקעות הספקולטיביות בתיק, ועוד) מחלק מנהל הקרן את כספי ההשקעה בין מכשירי ההשקעה השונים על מנת ליצור תמהיל השקעות מגוון ולגדר סיכונים – ליצירת מינימום סיכון ומקסימום תשואה. בזמן שקרן נאמנות אינה יכולה להתחייב על גובה התשואות בעתיד – ניתן לבחון את התשואות בעבר (באופן בלעדי או בהשוואה לביצועי קרנות אחרות) ומכאן להסיק על המקצועיות ואיכות הבחירות של מנהל הקרן.

 

קרן הנאמנות הינה השקעה החייבת במס – זהו מס על רווחי הון, בגובה 20-25% על הרווח הריאלי (הרווח בניכוי עליית המדד). בנוסף – ישולמו דמי ניהול למנהל הקרן, בדרך כלל בין 1% ל – 4% משווי הקרן, כאשר דמי ניהול מומלצים יהיו 3% ומטה – ככל שהקרן מבוססת יותר על אג"ח ופחות על מניות – דמי הניהול יהיו קרובים יותר ל – 1% והניהול יהיה פחות דינאמי.

 

למה הפסקנו לאהוב קרנות נאמנות?

בישראל, מאז אמצע שנת 2015 "איבדו" קרנות הנאמנות בערך 20% מכמות הכספים המושקעים בהן. אם בסביבות מאי של שנת 2015 ראינו כמעט 300 מיליארדי שקלים מנוהלים בישראל בקרנות נאמנות – אנחנו מתקרבים לשווי נכסים של 200 מיליארד שקלים כיום.

 

ביחד עם זאת – חשוב לציין שבשנת 2008 הושקעו בקרנות נאמנות פחות מ – 100 מיליארד שקלים – מה שמראה שבפרספקטיבה של קצת יותר זמן – קרנות נאמנות הן עדיין מכשיר אהוד להשקעה – ולא בכדי.

 

בישראל, כ – 1,400 קרנות להשקעה, המנוהלות בידי מנהלי השקעות מקצועיים במעל 50 גופים פיננסיים שונים. עדיין, אם כן, מדובר באחד המכשירים האהובים ביותר להשקעה בישראל (ביחד עם תעודות סל), ובמכשיר פיננסי שבניהול נכון הוא בעל הרבה יתרונות – ועשוי ליהנות מתשואה גבוהה, גם בניכוי דמי הניהול.

 

למה דווקא השקעה בקרנות נאמנות יכולה להתאים לי?

משקיעים רבים מגיעים להבנה, שהשקעה בניירות סחירים, מט"ח, אגרות חוב ומניות היא השקעה שהרבה יתרונות בצידה – השקעה זו עשויה לספק תשואה גבוהה, בעיקר בסביבה של ריבית אפסית אשר בה כל מוצרי החיסכון ה"מסורתיים" נושאים עימם רבית שבקושי מצליחה לשמור על ערך הכסף שלנו ביחס למדד. ביחד עם זאת, מדובר בהשקעה נזילה מאוד (למשל, בניגוד להשקעה בנדל"ן), המאפשרת משיכה של כל סכום בכל רגע, בצורה גמישה וללא עיכובים.

 

מה הבעיה, אם כן?

 

הבעיה היא, שניהול תיק השקעות דורש השקעה מרובה, הבנה והתמצאות, ואפילו אהבה לתחום (כי בלי אהבה – איך אפשר לעקוב אחר שינויים המתרחשים בכל שוק, בכל רגע, ולקבל החלטות נכונות להשקעה רווחית?…).

 

פתרון אחד המאפשר ליהנות מיתרונות ההשקעה בניירות סחירים אבל מבלי למצוא את עצמנו חולמים על מדדים וגרפים יומם ולילה – היא השקעה בקרנות נאמנות וכך – אנחנו פנויים לעשות את מה שאנחנו טובים בו, ומישהו שהוא טוב בניהול השקעות מנהל את ההשקעה שלנו, ובאופן הגון מקבל לידיו חלק מן הרווחים כמשכורת – בצורת דמי ניהול.

 

באיזו קרן נאמנות להשקיע?

כאשר אנחנו בוחרים קרן נאמנות בה נשקיע את כספינו, חשוב לבחור בקרן נאמנות שתפעל בהתאם להשקפת העולם שלנו ולתנאים המוסכמים מראש והמפורטים בתשקיף הקרן. הנה כמה מהנקודות שחשוב לקחת בחשבון, בשעה שבוחרים קרן נאמנות:

  • מהם פרטי הקרן? מי מנהל הקרן? מהן יכולותיו? מהי ההיסטוריה של הקרן ומה היו הרווחים בקרן בשנים האחרונות?
  • מהו פרופיל החשיפה של הקרן? עד כמה תהיה חשופה למניות, למט"ח, ולמכשירי השקעה ספקולטיביים? בדרך כלל, קרנות נאמנות סולידיות במיוחד יציגו חשיפה של עד 10% למט"ח ו/או למניות (ויש גם קרנות נאמנות בעלות 0 אחוזי חשיפה), וקרנות ספקולטיביות מאוד, מאידך, יציגו עד 200% חשיפה (באמצעות מינוף) לכלי השקעה ספקולטיביים – כל משקיע יבחר את הקרן שכמות החשיפה שלה למניות ולמט"ח מתאימה ליכולת שלו להתמודד עם סיכונים, לטווח הזמן בו הוא מתכוון להשקיע וגם ליכולתו הפיננסית והפסיכולוגית לשאת הפסדים.
  • מה גובה דמי הניהול בקרן? כאמור, בקרנות נאמנות סולידיות נצפה לדמי ניהול בגובה 1 -2%, בקרנות ספקולטיביות יותר דמי הניהול יכולים להגיע עד 3%. מומלץ לבחון את כדאיות ההשקעה בקרנות נאמנות בעלות דמי ניהול גבוהים מ 3%, שכן ישנן קרנות שבהן דמי הניהול נוגסים במרבית – אם לא בכל – הרווחים. נצפה שדמי ניהול גבוהים ייגבו רק ממנהלי השקעות שיודעים להציג וירטואוזיות ורווחיות יוצאות דופן בניהול ההשקעות.

 

לסיכום, השקעה בקרנות נאמנות עשויה להיות כלי פיננסי נהדר לביצוע השקעות מנוהלות של ניירות סחירים. חשוב לבחור אותה בקפידה, לבחון את ביצועי העבר שלה ואת גובה דמי הניהול ביחס ליכולות מנהל הקרן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme