ביטקוין וחישובי מס – הכל על תקנות המיסוי בהשקעה במטבעות וירטואלים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הקשר בין ביטקוין לבין מס
שתף:

הוא אולי מטבע וירטואלי, שעל מנת להשיגו יש "לכרות" נתונים באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים ולא מובנים, הוא חוץ בנקאי, טכנולוגי, שונה מכל מה שראינו עד עכשיו – אבל הביטקוין הוא גם, ללא ספק, שיגעון ההשקעות של החודשים האחרונים. רק בשנה האחרונה, ערכו של הביטקוין האמיר בלא פחות מ – 1,516%. מי שהשקיע בביטקוין מאה דולרים בסוף שנת 2016 – הרוויח מעל 150,000 דולרים השנה – רק מהשקעתו זו. אבל הבחירה להשקיע במטבעי הוירטואלי ביטקוין, אינה שונה מכל השקעה אחרת – וגם ברכישת המטבע הוירטואלי, כשאתם מרוויחים על השקעתכם, עליכם לשלם מס. מה גובה המס המבוקש לתשלום בהשקעה על ביטקוין, ומטבעות וירטואליים אחרים? כל המידע – לפניכם.

 

האם על ביטקוין משלמים מס?
ביטקוין, מטבע וירטואלי המייצג יחידה דיגיטלית שיש לה ערך מוניטרי, עלה בערכו במעל 1,500% מאז תחילת שנת 2017. על רווחים במסחר בביטקוין, נדרשים המשקיעים לשלם מס על רווחי הון לפי פקודת מס הכנסה

 

רשות המיסים בישראל – לא מכירה את הביטקוין כמטבע

היה ברור כי שיטת המיסוי במסחר בביטקוין, לא תאחר להתפרסם, לאור הרווחים הגבוהים שהמשקיעים בביטקוין גרפו השנה. ביחד עם זאת, רשות המיסים בישראל אינה מכירה בביטקוין כמטבע, לא מקומי וגם לא כמטבע חוץ (מט"ח), ועל כן, המיסוי על רכישה ומכירה של ביטקוין, כמו גם לייטקוין ומטבעות וירטואלים נוספים, אינה נכנסת תחת ההגדרה של מס על רווחים ממט"ח – אלא, חישוב המס שיש לשלם עבור רווחי המסחר בביטקוין, יבוצע על פי חישוב מכירת נכס הוני סחיר (כמו מניות) על פי פקודת מס הכנסה לתשלום מס על רווחי הון.

 

ביטקוין לא מוכר ולכן אין תשלום מס
על פי רשות המיסים בישראל, ביטקוין אינו מטבע ועל כן מסחר ביטקוין אינו ממוסה כמסחר במטבעות חוץ אחרים. הרווחים בגין מסחר בביטקוין ממוסים כמיסים במכירת נכסים הוניים סחירים

 

המס על רווחים במסחר בביטקוין – נמוך ביחס למס רווח הון במסחר במט"ח

מסחר במט"ח בדרך כלל נושא מס על רווחי הון בשיעור של 25%, ואילו מסחר בנכסים הוניים סחירים בדרך כלל נושא מס בשיעור של 20% בלבד על פי פרק ה' של פקודת מס הכנסה. חשוב לציין, כי גובה המס המנוכה בגין פעולות מסחר כאלה משתנה בין משקיע למשקיע למשל כתוצאה מסך ההכנסה השנתית שלו ומההוצאות לשם יצירת ההכנסה (הרווחים על כריית ביטקוין, למשל, נחשבים רווחים "פירותיים", מפני שיש צורך להשקיע משאבים, בחלקם גם כאלה בתשלום, על מנת לכרות מטבעות וירטואליים).

 

עוד מיסים לתשלום ברכישה ומכירה של ביטקוין

חוזר מס הכנסה שפורסם בינואר השנה (2017), קובע כי יש עוד מסים לתשלום בעת שמשקיעים מפיקים רווחים כתוצאה ממסחר בביטקוין, ואלו הם:

 

  • מס הכנסה, כאמור, על פי פרק ה' בפקודת מס הכנסה, כהכנסה הונית
  • מס ערך מוסף (מע"מ) – על פי חוק תשלום מע"מ ברכישת טובין

 

לסיכום – האם עדיין משתלם לרכוש ביטקוין?

תשלום המס על רווחים כתוצאה ממסחר בביטקוין הוא כמובן לא מפתיע. על אף הקושי להגדיר את המסחר בביטקוין, הרווחים מחוייבים בתשלום מס כמו גם רווחים מכל גורם אחר. השאלה אם ההשקעה בביטקוין היא עוד רלוונטית אינה קשורה בגובה המס המתבקש לתשלום כתוצאה מהרווחים, אלא בשאלה – האם הביטקוין עוד יעלה בערכו? הרי ייתכן שגם יאבד מערכו, ואף במהירות או באופן דראסטי. לשאלה זו כיום מספר תשובות כמספר האנשים שתשאלו אותם, חשוב שתדעו כי הביטקוין הוא כלי תנודתי עד מורט עצבים להשקעה, והמסחר בו חייב להתבצע באופן אקטיבי ותוך שימת לב למצב השוק ממש בכל רגע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme