תכנית מחיר למשתכן גוססת – השכירות בדרך למעלה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הכישלון של מחיר למשתכן
שתף:

יצאנו לבדוק מה קרה לשוק הדיור המבעבע בישראל בששת החודשים האחרונים – ומה שגילינו הפתיע אותנו. מספר הדירות במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" של משרד האוצר ובראשו השר משה כחלון קטן מהצפוי, ומחירי הקניה – בפרט של דירות חדשות מקבלן, כולל אלה במסגרת תכנית מחיר למשתכן – עלו באופן דרמאטי. ואם זה לא מספיק – מחירי השכירות עלו בממוצע בכל רחבי הארץ בכמעט 3%. התכוננו להגדיל את סעיף הדיר בתקציב המשפחתי שלכם – כל הפרטים, לפניכם.

 

מחיר למשתכן לא עושה את מה שאמורה הייתה לעשות
בששת החודשים האחרונים ראינו עליה ניכרת הן במחירי דירות חדשות והן במחירי הדירות בשכירות במרבית אזורי הארץ. גם פרוייקט מחיר למשתכן מתקשה לספק אלטרנטיבה או לאותת על ירידת מחירי הדיור בארץ (תמונה מתוך: ויקיפדיה)

 

תכנית "מחיר למשתכן" – ממש לא מה שחשבתם

במהלך שנת 2016, לפני כשלוש שנים, החל משרד האוצר בתכנית "מחיר למשתכן", במסגרתה הזכאים מוזמנים להגיש מועמדות לזכייה בדירה מקבלן במחירים מופחתים. הדירות הוקצו לפרוייקט כחלקים מפרוייקטים חדשים, ונמכרו בדרך כלל ב-10% עד 15% מתחת למחיר השוק של הדירות. מעניין לגלות, כי במלאת שלוש שנים לתכנית, ועל אף שפורסמו מספר הגרלות עם לא פחות מ – 55,000 יחידות דיור למכירה ברחבי הארץ במחירים מופחתים – רק כמה מאות של זוכים קיבלו את המפתח לדירת החלומות, בעוד שפע של קשיים, מורכבויות והתפתחויות לא צפויות מלווים את הזוכים בפרוייקט במיקומים שונים בארץ.

 

לא רק בשל הבחירה בדירות בפרויקטים פחות אטרקטיביים או בשל שינויים בין המפרט התיאורטי המוצע באתר משרד האוצר ביחס לזה שנמסר על ידי הקבלנים, אנחנו רואים מיעוט של דירות נמסרות. ראשית, חשוב לציין כי זוכים רבים בוחרים לוותר על הזכות שזכו בה ואינם מממשים את רכישת הדירה במחיר מופחת. בנוסף, על אף שהפרויקטים הראשונים במסגרת מחיר למשתכן החלו בשיווק לפני יותר משלוש שנים – חלק גדול מהפרוייקטים עדיין בשלבי בנייה, ועל כן – הדירות עדיין לא נמסרו לחלק מהזוכים.

 

שלושה פרוייקטים עד היום כבר נמסרו מפתחות לזוכים מאושרים – פרוייקטים של "מחיר למשתכן" בעפולה, ברעננה ובלוד. אגב, לשלושת הפרוייקטים האלה, נרשמו כמעט 130,000 זכאים. לעומת זאת, בפרויקט באור יהודה  לוחות הזמנים עד למסירת המפתח התארכו עד כדי הכפלתם, וכ-200 זוכים עתרו לאחרונה לבית המשפט על מועד מסירת מפתח שהתארך עד 52 חודשים, במקום 22 חודשים כפי שמופיע בחוזה. חשוב לציין, כי מדובר בהוצאות נוספות ניכרות עבור הרוכשים, שכמעט משוות את מחיר הדירה לזה של דירה שאינה במסגרת מחיר למשתכן.

 

 

הפרוייקט שאמור היה להתחיל גל של ירידות מחירים בשוק הדיור – נכשל

במשרד האוצר, דיברו על פרוייקט "מחיר למשתכן" כעל זה שישפיע על הורדה משמעותית במחירי הדיור בישראל, שהם גבוהים במונחים ריאלים ועל פי מדד מספר המשכורות לרכישת דירה, ביחס למרבית מדינות העולם המערבי. אם לשפוט את נתוני שלוש השנים מאז הקמת הפרוייקט – מדובר בכישלון צורם. לא רק שדירות במסגרת פרוייקט "מחיר למשתכן" סובלות ממוניטין שלילי, אלא גם שהלכה למעשה, לא מספיק דירות כאלה נבנות או נמסרות לבעליהן – בוודאי לא בקצב שמניח את הדעת. בשורה התחתונה, כלל המדדים למחירי הדיור, הן של הלמ"ס והן של אתר יד 2, מדברים על עליה במחירי הדיור – בממוצע של כמעט אחוז אחד עבור כלל נכסי הדיור, ושל כמעט 3% עבור דירות מקבלן ודירות מיד ראשונה.

 

מחיר למשתכן לא הועילה גם לשכירות
מחיר למשתכן הוא פרויקט שאפתני למדי אבל נראה שאין מספיק דירות – לפחות לא כמצופה

 

מחירי השכירות לא מספקם אלטרנטיבה נוחה

בדיקה מעלה כי לצד מחירי הנדל"ן שממשיכים לטפס בארץ, גם מחירי השכירות עלו בששת החודשים האחרונים – בממוצע כלל ארצי של כמעט 3%, ומעל 1.5% רק במהלך חודשי הקיץ. בערים הגדולות, כמו תל אביב, ראשון לציון, ואפילו באר שבע – אנחנו רואים עלייה של בין 2% ל – 4% בשכירות החודשית, עבור דירות של שניים עד ארבעה חדרים. במשרד האוצר מדברים על עליות מחירים נקודתיות, שהן אופייניות לחודשי הקיץ בהן רבים מבצעים שינויים במקום המגורים שלהם. ביחד עם זאת, בשנים האחרונות ניתן לומר כי לא חל שינוי כיוון מהותי בעליית מחירי הדירות, וכי מחירי הדיור בישראל – הן ברכישת דיור והן בשכירת דירה – הם גבוהים ביחס למדינות רבות אחרות בעולם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme